torsdag 2 juli 2009

DET ÄR FÖR VAAAAAARMT!

Jag tycker riktigt illa om värme. Jag mår inte bra av den, kan inte tänka, inte fungera alls.

Jag klagar på värmen så mycket jag bara orkar. Och nu ska vi fastslå en sak: man FÅR klaga på värmen!!!

Jämt och ständigt stöter jag på folk som säger "Ååååh, det är så varmt... men man ska ju inte klaga!" Varför inte då? Varför är det mer legitimt att klaga på kyla än på värme? Är det för kallt kan man ju klä på sig, men när det är för varmt kan man inte klä av sig mer än alla kläder - och inte ens det om man är bland folk.

Sverige är inte gjort för sådan här värme. Eller, den svenska arkitekturen är inte det. Väldigt få ställen har AC. Knappt något bostadshus har det. Och husen är så förbannat bra isolerade (vi gillar ju inte kyla) så värmen går ju aldrig ur. Vad ska man ta sig till? Fläktarna är på för fullt, fönstren är vidöppna, men det enda vi får ut av det är förkylningar och insektssvärmar inomhus.

Jovisst är det trevligt med sol och sommar. Men vart tog lagom vägen? Bor vi inte i Landet Lagom? Varför då inte lagom varmt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar