måndag 5 juli 2010

I-landsproblem

Jag avskyr uttrycket "i-landsproblem"!

Det är ett ord folk vräker ur sig när någon beklagar sig över eller bara berättar om något den har problem med eller är irriterad över. "Vilket i-landsproblem, hahahahaha!" Det är fruktansvärt oartigt och nedvärderande! Varför känner man sig tvungen - eller ens tror att man har rätt till - att förminska en annan persons upplevelser på det sättet!? Det man menar är ju "gud så löjligt, det där var väl inget att klaga över, tänk på att det finns folk som svälter och blablablabla".

Ja, det är väl klart att vi har i-landsproblem! För - hallå? - vi bor ju i ett i-land! Om vi inte gjorde det skulle vi ha andra saker att beklaga oss över - kanske hungersnöd och naturkatastrofer - och då skulle en repa på bilen, en bruten nagel, ett missat tv-program eller för-många-tröjor-i-garderoben-men-inget-att-ha-på-sig kanske inte ha någon betydelse.

Men eftersom vi nu bor i ett i-land och har det väldigt bra har vi problem och bryderier som kanske verkar helt oviktiga för andra, men inte för den som upplever dem. Och det spelar liksom ingen roll just då att det finns andra som har det värre, att folk svälter och dör av förorenat vatten och liknande. Visst är det hemskt, och visst ska vi bry oss om det, men det är en annan sak. Det fråntar oss inte rätten att klaga eller berätta om våra egna problem - stora som små. I så fall skulle endast en person på jorden ha rätt att klaga och det är den som har det allra sämst på alla områden.

Just nu när jag sitter och skriver det här blir jag fruktansvärt irriterad över att jag har för långa naglar och att de klickar mot tangenterna när jag skriver. Det stör mig något enormt - trots att det finns andra som har större bekymmer i sina liv. Men jag kan inte hjälpa någon annan just nu - och inte heller blir de hjälpta av att jag struntar i mitt "i-landsproblem" och låter bli att klippa naglarna. Det kanske inte tjänar något till att gnälla över det heller, men det gör jag ändå för att understryka min ståndpunkt.

Så, med detta sagt styr jag stegen mot badrummet för en dejt med en sax och en fil!

3 kommentarer:

  1. Jag klipper inte ens naglarna med sax. Men jag visste inte vad jag skulle kalla den där knipsarmojängen. Gud vilket i-landsproblem!

    SvaraRadera
  2. Instämmer till fullo. I-landsproblem är av typen förringande av en annan persons problem. I vissa fall kan man tycka sig att kommentaren kan vara på sin plats när det egentligen blir ett påhittat problem - men problem för en individ kan faktiskt vara exakt hur svåra som helst utan att för den delen ha spår av överbefolkning, svält, vulkanutbrott etc ;)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig helt och hållet. Det är mycket nedlåtande och ringaktande att kalla något ilandsprobelm, oavsett man gör det om andras problem eller om sina egna.
    Ingen normal människa mår bättre för att de vet att det svälter ihjäl tusentals människor om dagen, de har ändå sina problem, som är mycket verkliga i det samhället som de lever i.

    SvaraRadera