onsdag 23 juni 2010

Avregleringens baksida och framsida

Inom loppet av en halvtimme nu ikväll har jag lyckats gå från att högljutt svära över fenomenet till att, kanske inte hylla, men i alla fall se EN fördel. Det gäller avregleringen av Apotekets monopol.

När förkylningen som var på avklingande efter en dryg vecka plötsligt tog sats och började om med full styrka, när näsdukarna antog en färg jag inte tänker beskriva av hänsyn till känsliga läsare, när ena kinden svullnade upp under en eftermiddag, och pannan dunkade/sprängvärkte - ja, då begav jag mig till primärvårdsakuten vid Mölndals sjukhus tidigare ikväll.

Jag förberedde mig på flera timmars väntan, men för en gångs skull överraskade vården mig på ett positivt sätt. På ungefär 10 minuter hade jag varit inne och vänt. Solklar bihåleinflammation, sa läkaren. Jag skickar recept till apoteket, gå dit och hämta penicillin, sa han och pekade mot en angränsande korridor. Är det öppet nu, undrade jag. Läkaren tittade på klockan, den var 19:41 och sa att jodå, det skulle det vara.

Öppet 9 - 18 stod det på sjukhusapotekets dörr. Och inget anslag om vart man kunde vända sig vid övriga tidpunkter. Med bultande huvud gick jag - inte tillbaka in på akuten för att fråga, utan ut till bilen och gratulerade mig själv lite till inköpet av den eminenta telefonen HTC Desire med Android som möjliggör informationssökning på det idag så oumbärliga Internet.

Apoteket, var det ja. Förr i tiden, för inte mer än några månader sedan, kunde man gå in på apoteket.se och hitta alla apotek i landet och deras öppettider. Inte nu. Nej, nu måste man känna till namnen på alla avarter av apotek och leta upp dem ett och ett. Apoteket AB, Apoteket Hjärtat, Medstop (som vårt lokala apotek numera heter, eller Medsnopp som jag så moget döpte om det till efter första besöket då jag upptäckte att priserna gått upp med 20% eller så) och allt vad de nu kan tänkas heta.

Google var inte till mycket hjälp. Sökningen "apotek jour göteborg" gav bland de första träffarna en artikel i Kvällsposten om ett jourapotek i Malmö som rånats nyligen. Eh, jaha. Inte riktigt det jag ville veta just nu. Apoteket.se finns visst fortfarande, men deras sida med öppettiden var visst inte gjord för mobilsurf - den var helt blank. Dessutom finns ju inte alla apoteksvarianter där heller.

Jag satt en kvart ungefär och sökte och sökte om, bytte ut sökord och försökte vara så kreativ som möjligt. Vid det här laget var jag rätt upprörd och svor eder över den förb*nnade j*vla avregleringen som gör det omöjligt att få en överblick snabbt och enkelt.

Jaha, Apoteket Hjärtat heter det visst i Nordstan numera, och de har fortfarande öppet till 22 som förut. Hm, får väl åka dit då, även om det är en bra bit. Just när jag var på väg att resignera och åka flera mils omväg råkade min sökning resultera i en artikel om Icas satsning på apoteket Cura. Jaaaaaaa, det visste jag ju egentligen! Det har jag ju sett när vi handlat på Ica Maxi. Och dit är det bara ett par kilometer! En snabbkoll in på ica.se gav mig ett löfte om att alla Icas apotek har öppet till minst 21, alltså en timme till.

Så, en halvtimme senare går jag ut från Ica Maxi med penicillin, glass och en chokladkaka. I medicinskt syfte alltihop, såklart. Och jag fick till och med Ica-bonus på läkemedlet. Japp, här har vi fördelen med avregleringen. Ett apotek inne på Ica, i närheten av där jag befann mig, öppet sent på kvällen. Med gamla apoteksmonopolet hade jag förmodligen hamnat inne i Nordstan till slut ändå. Möjligen hade det gått fortare att komma fram till att det var dit jag skulle, men det hade tagit längre tid totalt sett.

Sammanfattningsvis: svårt att hitta information och få överblick, men högre tillgänglighet än tidigare när man väl har hittat dit. Jag är kluven.

3 kommentarer:

  1. Och högre priser, glöm inte det. Jag är mycket fascinerad över fenomenet att de ungefär 4-5 receptfria produkter som jag använder är "billiga" (läs: har kvar samma pris som före avregleringen, alla andra har höjt) hos "var sin" kedja. De är alltså "billiga" hos olika apotekskedjor. Så varje gång jag ska handla nåt kan jag BARA handla just den produkten (=får gå till apoteket femton gånger på ett år i stället för tre-fyra), och jag måste komma ihåg vilken kedja som hade "billigt" pris på just den, OCH var närmsta apotek i den kedjan finns (tar minst 10 minuters googling varenda gång). Jeeeesus! Jag har VIKTIGARE SAKER ATT GÖRA MED MITT LIIIV!
    Jag är inte kluven, som du ser. :)

    SvaraRadera
  2. Jag fick åxo bita i det sura äpplet när den medicinen jag skulle ha inte fanns på det närmaste apoteket. När jag provat tre andra var jag färdig att ge upp. Men på det fjärde stället löste de mitt problem. På den gamla goda tiden hade de kunnat titta i datorn och sett var medicinen fanns så hade jag bara haft att styra kosan dit och handla!

    SvaraRadera
  3. Ida, jisses, du har haft mer otur än jag!

    Det första problemet, med priserna, har jag inte märkt av, men det beror på att jag inte har jämfört. Eftersom jag bor som jag gör blir det ju oftast Medsnopp eftersom det är närmast. Annars får man ju räkna in reskostnader och tid och frustration och gud vet vad, och det har jag bara inte orkat!

    Ang. det andra problemet så var jag rädd för att det skulle inträffa när jag satt och väntade på min tur inne på Cura. Jag föreställde mig just ett sådant scenario. Nu slapp jag det som tur var, kanske för att Kåvepenin är hyfsat vanligt och säkert standard på de flesta apoteksliknande ställen, men jag blir inte glad av att höra att mina farhågor kunde ha besannats.

    Nu är jag också lite mindre kluven ;-)

    SvaraRadera