torsdag 21 maj 2009

Eurovison Song Contest - en betraktelse efteråt...

Lördagskvällen då ESC gick av stapeln tillbringade jag hemma hos människor som ville beskåda det hela, så jag bestämde mig för att titta - av artighet och i studiesyfte.

Det föll sig dock så att vi hamnade i intressanta diskussioner så vi missade själva sångnumren. Det enda vi såg var faktiskt fyra femtedelar av röstningen (ungefärlig uppskattning). OH MY GOD!!! 42 länder skulle rösta. Det tog tid. Och var urtråkigt. Tills jag kom på att jag kunde roa mig på mitt eget sätt, det vill säga genom att ropa ut ett land när poängen presenterades. "Änd fajnaliiiii.... twelve påjnts goooooo tooooooo.... (dramatisk tystnad)" "Croatia", hojtade jag, när Serbien röstade. Och så vidare... Jag hade sällan fel.

Det var kul ett tag, men blev långtråkigt. Så jag började istället analysera det här med Norge. Nu har jag ju inte hört bidragen, så jag kan inte avgöra kvaliteten på Norges låt jämfört med andra, men jag har svårt att tänka mig att den skulle vara så exceptionell att den tilltalar 41 av 42 röstande länder (ja, säkert det 42:a också, men man får ju inte rösta på sitt eget bidrag).

Så vad handlar det då om? Ja, det är uppgjort förstås! Det är finanskris i världen, men vissa länder klarar sig alltid: de som har olja. Norge är det enda land i Europa som har olja. De har råd att anordna eländet nästa år. Alltså röstar alla på Norge för att slippa vinna själva. Logiskt, eller hur!?

Sverige då... Jo, jag hörde faktiskt La Voix nu. Och jag anser det vara en högst medelmåttig låt, men visst har kvinnan en otrolig röst. Men det hjälper inte, det är inte det som premieras i den här tävlingen - med all rätt, för det är ju melodifestival, inte sångfestival.

Plats 21 av 25... Kan vi lägga ner det här för Sveriges del nu då? Snälla SVT?

1 kommentar:

  1. Ja det tåls att tänka, du har en poäng där ;-)

    // T

    SvaraRadera