fredag 15 maj 2009

HBT-festival

Det är HBT-festival i stan. Därför tänkte jag passa på att komma ut. Inte som i ut och få frisk luft, utan komma ut och erkänna min sexuella läggning.

Jag är heterosexuell.

Så, det kändes skönt att skriva det och bli av med bördan det har varit att hålla det inom mig.

Jag hoppas nu att ingen dömer mig efter detta, utan fortfarande ser mig som den person jag är, trots att jag älskar en man.

Min familj och mina vänner har ju förstås vetat om detta ett tag. Mina föräldrar fick veta det när jag var 16 år och presenterade min första pojkvän för dem. De reagerade inte speciellt mycket - de hade nog redan anat det. Planscherna på väggarna i mitt flickrum var ju mest på män. Jag har inte fått några negativa reaktioner från mina vänner heller. I och för sig har jag inte fått så många reaktioner alls, de flesta verkar bara tyst acceptera faktum.

Oftast är det helt OK att leva som straight i vårt samhälle. Men ibland känner jag mig diskriminerad, som till exempel nu när det är HBT-festival, eller när det är gaygala på TV. Jag känner inte till någon heterofestival eller straightgala. Det är så typiskt att bara vissa grupper ska uppmärksammas! Jag kan inte hjälpa att jag är attraherad av män. Det ligger i min natur, det är bara sådan jag är! Jag kan inte och vill inte ändra på det!








===========================================
För den som eventuellt inte uppfattar meningen med det här inlägget så ska jag förklara: jag tycker att fixeringen vid sexualitet har gått alldeles för långt!

Jag bryr mig inte det minsta om vem eller vad någon annan väljer att älska och ha sex med (ja, bortsett från när det sker med våld eller tvång då), så varför i hela friden ska det kommas ut och skyltas med att man är gay, bi, trans och allt vad det är? Och varför skulle det vara bättre eller sämre att vara på ena eller andra sättet? Ibland går det till överdrift så att man tror att det är avvikande att vara heterosexuell.

Det är lika fel att diskriminera åt vilket håll det än sker!

När ska folk sluta bry sig om vad andra har för sig i sitt privatliv?

2 kommentarer:

  1. Håller med, och detsamma tycker jag gäller även om våra kön, och var man är född.
    // T

    SvaraRadera
  2. En gång då jag var ca 17 år så träffade jag en tjej på en fest som presenterade sig genom att säga sitt namn och att hon var homosexuell. Jag tyckte att det var otroligt löjligt så enbart därför så började jag med att presentera mig med mitt namn och säga att jag är hetrosexuell. :-D

    SvaraRadera