fredag 8 maj 2009

Irriterande reklam

Ja, jag vet... Det finns nästan bara irriterande reklam. Men nu tänker jag endast ta ett (1) exempel, eftersom jag inte orkar skriva mer ikväll.

Hockey-VM pågår (ja, det måste påpekas, för jag verkar vara den enda i Sverige som tittar. Mer om detta i ett senare inlägg.), och matcherna avbryts i tid och otid för reklam. Bara det i sig är ett sådant oskick att jag saknar ord för det, i alla fall ord som inte skulle bränna sönder kretsar i min rosa laptop om jag skrev dem. Jag blir så arg när jag tänker på det, så tangenterna hotar att flyga åt alla håll när jag frenetiskt hamrar på dem!

Det var dock inte själva reklamavbrotten i sig jag tänkte ta upp nu, utan en specifik reklamsnutt som visas i ett antal varianter. Och eftersom jag redan har fastslagit att ingen mer än jag tittar på matcherna, så ska jag kort berätta vad den går ut på:

Ett litet gäng övervintrade hippies, stereotypa töntar, långhåriga män, vadmannuvillkalladem, sitter i en bar och dricker öl. De frågar varandra saker som "du, skulle int' du vara med Lena hela kvällen?". Och svaren blir i stil med "Jooo... Men ja' ä' ut' å köp' sockär". Detta upprepas med lite variation på frågorna och svaren tills alla har redogjort för den lama ursäkt de har tagit till för att smita ut och ta en öl med grabbarna. Texten förkunnar sedan "Norrlands Guld - när du vill vara dig själv för en stund".

Jaha. Ska vi då analysera detta? Självklart, annars hade jag inte skrivit om det! Att "vara sig själv" innebär alltså att ljuga för nära och kära för att komma hemifrån?

Allvarligt, vad är det för män som porträtteras här?
Tofflar som är fjättrade i bojor av ondsinta pms-kärringar?
Omoraliska mesar som ljuger för sina närmaste?

Oavsett vilket, så framställs de inte i någon vidare trevlig dager. Och ölet då, är det ett öl för fegisar utan självkänsla?

Att "vara sig själv" tycker jag snarare skulle innebära att stå för det man tycker och tänker, att erkänna att man hellre vill ta en öl med grabbarna än att vara hemma med frun, gå på dop och vad det nu är de undviker i reklamen.

"Norrlands Guld - när du inte vågar stå för vad du tycker".
Inte lika säljande kanske?

2 kommentarer:

  1. Jag älskar dig...du har så rätt!!

    SvaraRadera
  2. Äntligen en till som ser med likasinnade ögon.;-)
    Dock så gillade ja norrlands guld reklamen, men nu längre.

    // T

    SvaraRadera