tisdag 5 maj 2009

Uttryck jag ogillar

Det finns många uttryck, ordspråk och talesätt som är bra och användbara, men det finns också några jag stör mig något enormt på. Här är de jag för tillfället kommer att tänka på:

Minnet är bra men kort.
Jaha. Då är det väl inte bra? Eller betyder det att man under den korta tiden man faktiskt minns något minsann kommer ihåg det ytterst detaljrikt? Fast ett bra minne brukar väl betyda att man kommer ihåg saker länge? Och man brukar ju prata om bra eller dåligt minne, inte långt eller kort. Nej, det här uttrycket gillar jag verkligen inte! Ofta sägs det lite skämtsamt/urskuldande av någon som glömt bort något denne förmodas komma ihåg. Men säg då istället att du har dåligt minne! För ett kort minne (om det nu finns något som heter så) är inte bra!

Det är tanken som räknas.
Är det? I så fall ska jag vid nästa månadsskifte tänka att jag betalar räkningar. Och när chefen ringer och undrar varför jag inte är på jobbet ska jag säga att jag tänkte åka dit, räcker inte det? Nej, vad betyder det här uttrycket egentligen? "Jag kunde/orkade inte bättre, det här får duga, håll till godo"?

En gång är ingen gång.
Nej. En gång är en gång. Vi föds en gång och vi dör en gång. Om det är ingen gång så är det mesta tämligen meningslöst. Finns det ens liv på jorden?

Frukt är godis.
Nej. Frukt är frukt och godis är godis. Det är inte samma sak! När min kropp skriker efter choklad kan inga päron i världen göra den nöjd. Och när jag är riktigt sugen på en stor, saftig apelsin duger det inte med en påse nappar! Visst, det är lovvärt att försöka få barn att äta mer frukt (för det här riktar sig väl till barn?), men kalla saker vid deras rätta namn, tack!

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!
Vänta nu lite här... Det här kan vara det fånigaste uttryck som någonsin har skapats! Det är väl klart som f*n att det finns dåligt väder! Rätt kläder kan i vissa fall underlätta, ja, men påverkar för allt i världen inte vädret! Regn på en picknick är dåligt väder, oavsett hur mycket galon man är klädd i. Klarblå himmel och vindstilla är dåligt för en seglare. Och hur många människor förlorar varje år nära och kära, hus och hem och alla ägodelar på grund av... just det, vädrets makter? Tänk till exempel på alla de stackarna i New Orleans, i kölvattnet av orkanen Katrinas framfart 2005. Skulle de ha klarat sig om de hade haft bättre kläder på sig? Skulle inte tro det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar